بازار انرژی کشورهای همسایه از دست نرود

بازار انرژی کشورهای همسایه از دست نرود

محمد پارسا رئیس هیات‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی

یکی از تفاوت‌های جامعه‌های هوشمند با جامعه‌های معمولی‌تر این است که جامعه‌های هوشمند از دارایی و ثروت‌های طبیعی خود در بهترین زمان و با کارآمدترین روش‌ها وراهبردها  پیش از آنکه   بی‌فایده شوند، استفاده می‌کنند. راز بزرگ کامیابی برخی کشورها و سرزمین‌ها دراین هوشمندی است و مدیران چنین کشورهایی از همه نیروهای مادی، فکری و تاریخی خود دراین مسیر استفاده می‌کنند. متأسفانه باید اعتراف کرد ایران دست‌کم در حوزه اقتصاد و صادرات از این هوشمندی دور مانده و با از دست دادن فرصت‌های کمیاب و تاریخی در شمار کشورهای غیرهوشمند رده‌بندی خواهد شد. بررسی‌های اشاره‌وار نشان می‌دهد ایران دراین دوره‌های تازه سپری شده از صادرکننده اول فرش دستباف، پسته وخاویار و دارای بازارهای قدیمی به صادرکننده‌ای در کنار دیگران تبدیل شده است. به‌نظر می‌رسد در سال‌های اخیر این اتفاق نامبارک دربستر صادرات انرژی بیشتر و به‌شکل دردناک‌تری در حال رخ دادن است. درحالی‌که همه آمارها و اطلاعات، امکانات و نیازسنجی‌ها و بررسی‌های توانایی‌های ایران و کشورهای دیگر نشان می‌دهد ایران می‌توانست و هنوز هم می‌تواند صادرکننده حامل‌های انرژی شامل برق و گاز و فرآورده‌های پتروشیمی در منطقه و در جهان باشد، اما فرصت‌ها از دست می‌روند. روند جدایی دردناک هند از بازار گاز ایران و حتی روی آوردن به آمریکا برای خرید ال‌ان‌جی در 2 دهه اخیر یکی از غم‌انگیز‌ترین رخدادها و فرصت‌سوزی‌های ایران در حوزه صادرات انرژی است. یادمان باشد درکنار صادرات گاز احتمالی به هند که شاید دیگر از دست رفته باشد، صادرات خدمات فنی مهندسی مرتبط با صادرات گاز یک منبع درآمد ارزی پایدار می‌شد. سست شدن پایه قراردادهای صادرات گاز به امارات، کویت وعمان و از همه مهم‌تر فراموش‌کردن صادرات گاز ایران به اروپا به مثابه یکی از راهبردی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی ایران نیز در زمره  همین فرصت‌سوزی‌هاست. حالا اما خبر رسیده عراق و ترکیه که همسایه‌های ایران به‌حساب می‌آیند و واردات گاز از ایران به این کشورها ارزان‌تر از هرجای دیگری است قصددارند بازار واردات خود را تغییر دهند و منابع تازه‌ای را برای تامین گاز خود پیدا کنند.

در خبرها آمده وزیر نفت عراق در حضور مقامات اقلیم کردستان عراق موضوع واردات گاز از گاز طبیعی این منطقه را با هدف کاستن از   نیاز به گاز طبیعی ایران مطرح کرده و گفته عراق قصد دارد  راه‌های استقلال از گاز ایران را حتی زودتر از قرارداد 6ساله‌ای که فقط 3.5سال آن باقی مانده، باجدیت دنبال کند. خبرهای پرشماری هم از شروع واردات گاز ترکیه از روسیه منتشر شده و نشان می‌دهد احتمال از دست رفتن بازار گاز ترکیه نیز جدی می‌شود.
هوشمندی و ضرورت‌های ایران و عقل و منطق حکم می‌کنند مقام‌های سیاسی و اقتصادی ایران به از دست رفتن مزیت‌های انکارناپذیر صادرات انرژی و خدمات فنی و مهندسی مرتبط با آن راضی نشوند و سستی، بی‌تفاوتی و توجیه‌های غیرمسئولانه مانند این را که ، عراق و ترکیه به گاز ایران نیاز دارند، کنار بگذارند و برای حفظ این بازارها تلاش کنند. به‌دست آوردن بازارهای صادراتی در دنیای پر رقابت فعلی کار ساده‌ای نیست و نباید این فرصت به هردلیلی از دست برود. پیشنهاد می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن  کارگروه ویژه ای با مشارکت واقعی،   همه‌جانبه و مسئولانه مدیرانی از نهاد ریاست‌جمهوری، وزارت نفت، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و اعضای فدراسیون صادرات انرژی برای بررسی کارشناسانه صادرات گاز به عراق و ترکیه تشکیل شود. اعضای این گروه باید با بررسی همه زاویه‌های دیده و نادیده صادرات انرژی ایران به کشورهای همسایه و گفت‌وگو و چانه‌زنی‌های تخصصی و اقتصادی راه را برای ادامه صادرات انرژی به کشورهای یادشده بازنگه‌دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک مطلب:

دیگر مقالات

مهندس محمد پارسا

در سوگ یک بزرگمرد

مهندس محمد پارسا، مالک و مؤسس مجموعه بلواندپی و پارس‌تابلو، عضو هیئت مؤسس و رئیس سابق هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران، رئیس هیئت مدیره

ارتباط با بنیاد مرحوم پارسا

ارتباط با بنیاد مهندس پارسا

تلفن تماس

رایانامه

شبکه‌های اجتماعی