مهندس محمد پارسا

مهندس محمد پارسا، مالک و مؤسس مجموعه بلواندپی و پارس‌تابلو، عضو هیئت مؤسس و رئیس سابق هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران، رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته و یکی از فعالان بنام و موثر بخش خصوصی صنعت برق و انرژی کشور، امروز دار فانی را وداع گفت و صنعت برق ایران در فقدان یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان و صنعتگران خود سوگوار شد.

مرحوم محمد پارسا، که از فعالان حوزه تشکلی صنعت برق بود و اولین سنگ بنای سندیکای صنعت برق ایران را در کنار هم‌قطارانش بنا نهاد، از اصلی‌ترین بنیانگذاران فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته و انجمن تابلوسازان نیز محسوب می‌شود. او اولین رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران و نخستین نماینده بخش خصوصی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز بود.

این بزرگمرد، در طی حیات شریفش با تأسیس ده‌ها شرکت موفق و فعال در حوزه ساخت تجهیزات و تولید خدمات فنی و مهندسی، علاوه بر کارآفرینی، کمک شایان و غیرقابل انکاری به توسعه صنعت برق کشور کرد.

مهندس پارسا که همواره، تولید، توسعه و آبادانی ایران عزیز را به‌عنوان هدفی غایی و متعالی دنبال می‌کرد، تلاشی خستگی‌ناپذیر و مستمر را در این مسیر شکل داد و همواره برای بهبود شرایط حاکم بر صنعت برق و انرژی کشور کوشید.

اگرچه امروز صنعت برق کشور به سوگ او نشسته؛ اما بی‌شک محمد پارسا نامی نیک و ماندگار بر لوح این صنعت خواهد بود.

3 پاسخ

  1. مهندس پارسا از کارافرینان برجسته کشور در. صنعت برق بود ، انساني با أخلاق و تلاشتگر که توفیق داشتم در کسوت هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران و ایران در کنار ایشان باشم ، علاوه بر اینکه بلحاظ مسئولیت دبیرکلی اتاق تهران شاهد تلاش مجدانه وی بعنوان رئیس کمسیون انرژی اتاق تهران در پیشبرد اهداف کلان صنعت برق و انرژی کشور بودم ،روحش شاد یادش گرامی

    محمد مهدی راسخ
    دبیرکل پیشین اتاق بازرگانی اتاق تهران

  2. جناب مهندس پارسا رحمت الله علیه فقط کارآفرین در یک صنعت نبود ایشان یک استاد تمام عیار در علم و اخلاق بودند، در ظرف زمان حال و جاری محدود نبودند و همیشه در اندیشه و تفکرات خود یک دهه از هم قطاران خود و چند دهه از شاگردانش چون من که از سال 1379 افتخار آشنایی و شاگردی او را داشتم جلوتر بود. ایده هایی جدید و خلاقیتهایی نو که درک آن برای ما دشوار بود و او را متهم به رویا بافی می کردیم اما آن بزرگ مرد دانا با چهره مصمم همراه با حسن اخلاق در صدد آموزش و درک ما از این ایده و اندیشه های نو بود. زمانی که ما در فکر توسعه و کمیت شبکه برق بودیم او در اندیشه بهینه سازی این شبکه بود زمانی که ما در فکر احداث نیروگاههای سوخت فسیلی بودیم او سخن از انرژیهای پاک و نیروگاههای خورشیدی می گفت . زمانی که ما در فکر گسترش فعالیت خود در داخل کشور بودیم او به صادرات خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور می اندیشید. ایده و اندیشه هایی که اگر مسئولین این صنعت از درک آن عاجز نبودند و در جهت تحقق آن گام بر می داشتند در شرایط فعلی این کشور گره گشایی بسیاری از مشکلات بود. رحلت او بسیار زودهنگام بود چرا که ما و این صنعت نیازمند تحقق ایده ها و نظرات آن بزرگوارهستیم . باید اتاق فکر و اندیشه پارسایی ایجاد کرد . باید تلاش کرد او را شناخت ،با ایده و اندیشه های او آشنا شد و در جهت تحقق آنها برآمد این حداقل حقی است که آن بزرگ مرد بر گردن ما دارند.

    1. جانا سخن از زبان ما می گویی ، احسنت به این فکر و اندیشه ، قطعا با وجود شاگردان بسیار آموخته از این انسان عالم و دور اندیش ،راه ایشان همواره باقی و پر رهرو خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک مطلب:

دیگر مقالات

ارتباط با بنیاد مرحوم پارسا

ارتباط با بنیاد مهندس پارسا

تلفن تماس

رایانامه

شبکه‌های اجتماعی